7.9.10

Toutes les réponses sur l'art (nog niet lezen; blogwerkzaamheden)


Ten eerste omdat ik behalve een beginnend kunstenaar, ook een groot kunstliefhebber ben, vond ik het wel de moeite waard om een poging te doen tot het beantwoorden van deze vragen. En ten tweede, mijn film is nog niet begonnen en mijn moeder zit zeer geconcentreerd en meelevend gtst te kijken. (wat ik zelf overigens nooit heb gedaan)

Om even tot zake te komen; dit zijn een paar van de belangrijkste vragen betreffende kunst. Wat zeg ik? Dé belangrijkste vragen. Dag en nacht kan ik hierover filosoferen. Nooit ben ik het met mezelf eens. Mijn eigen argumenten ontkrachten is misschien wel het makkelijkste. Maar toch waag ik een gokje.

  1. Qui décide l'art? --> De kunstenaar máákt kunst, de toeschouwer beslist of hij het als 'prikkelend' of 'mooi' beschouwd. Als een kunstig product van de kunstenaar een achterliggende gedachte heeft meegekregen (om met de wereld te delen) is het kunst. De volgende vraag is dan natuurlijk weer of het iets met je doet, maar dat terzijde. Nikszeggende krabbeltjes die uit verveling zijn ontstaan, daar valt over te twisten (boodschaploos, misschien mooi)
  2. Pourquoi l'art? --> Pourquoi niet? Het is een fijne uitlaatklep voor de desbetreffende kunstenaar. Kunst kunnen maken is een 'eigenschap' die de mens onderscheidt van het dier. Kunst voegt iets toe aan de maatschappij; een zekere vorm van cultuur. Zou een mens gelukkig zijn zonder kunst? (let op! er is meer kunst om je heen dan jij kan opnoemen dude.)
  3. Est-ce que possible de faire l'art sans matérieaux? --> Kunst is al wat gemaakt is door de kunstenaar, of het nu muziek is, zang, dans, of nog een andere manier om kunst te maken zonder dat mensen er naar kunnen kijken, het blijven producten der kunstenaar. Het zou belachelijk zijn om bijvoorbeeld alleen schilderijen kunst te noemen. De eerste de beste blinde/slechtziende zou nooit van kunst kunnen genieten zoals de rest van wereld kan. Erg helaas dat er geen braille schilderijen bestaan. Degene die daar mee komt krijgt van mij de nobelprijs!

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten