14.5.12

3 en 2 dagen


Hierna nog 2 dagen,

Ha, het langverwachte vrije dagje dat officieel “studievrij” heet maar waar niet veel op gestudeerd gaat worden. Oké toen ik opstond ben ik bijna direct begonnen aan een oud examen Nederlands. Dat ik mezelf daar nog een 6,4 voor mocht geven vond ik best prettig, aangezien mijn lieve zusje weer eens haar muziek ’s ochtends op volumeknop 201291291 wilde zetten en papa het nodig vond om me allerlei dingen te komen vragen over aanstaande zondag, Moederdag. Ik ben het nog even wat rustiger aan aan het doen omdat ik volgende week slechts één toets heb. Nederlands, een van die heerlijke vakken waarvoor je nauwelijks kan leren. Helaas ben ik een van de weinigen met zo’n fijne week, de rest heeft allemaal KuA. En dat is dan weer zo’n vak dat je gedwongen wekenlang kluizenaar maakt, terwijl je uiteraard wel op Google allerlei mooie plaatjes en schilderijtjes mag opzoeken. Vandaar dat we vanavond onze traditionele (sinds vorig jaar) pasta-met-3-sauzen-stap-avond met een enigszins uitgedunde groep gaan houden. De sauzen waren overheerlijk, al rook die van mij blijkbaar zeer sterk naar babyvoeding, en de sfeer top. Iedereen was relaxed en de examenstress was voor een aantal uurtjes van de radar. (Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik er vooralsnog weinig last van heb, maar dat komt de tweede week waarschijnlijk pas in volle vaart aan.) Deze constructie wil ik trouwens iedereen aanraden. Men neme de vrijdag voor uw examens meerdere sauzen, u maakt een grote pan spaghetti (heel belangrijk, geen macaroni), en alvorens u u aan de chique tafel zet om eens lekker te schranzen neemt u een mooi glas drinken van uw keuze.(Mag variëren van appelsap tot een alcoholisch aperitiefje) Daarna eet u minstens twee borden spaghetti, praat u over het dagelijks leven, geen roddel mag geschuwd worden en wanneer men verzadigd is neemt men nog een toetje. Het is wetenschappelijk aangetoond dat ontspanning helpt stress te verminderen. En iets minder stress leidt tot betere resultaten, en met betere resultaten schijn je een diploma te krijgen.

Nog 3 dagen,

Met een flinke dosis spierpijn van de intensieve dansjes gisteren op het eindexamenfeest en een geweldig goed humeur ’s ochtends de exameninstructie nog even bijgewoond. We werden er nog eens op gewezen hoe belangrijk het is dat je weet waar je zit, hoe laat je ergens moet zijn, en dat je nooit met een andere kleur mag schrijven dan blauw of zwart. Dat vind ik stiekem persoonlijk best wel jammer, vroeger wilde ik nog wel eens brieven met fluorescerend groen schrijven, of paars met roze hartjes op de i’s, of uiteraard in het lichtgeel. Verder kregen we onze voorlopige rapporten (Oma, here I come!) en konden we alles wat we aan examenreglementen nog niet wisten nalezen in de boekjes die we mochten meenemen. Prettig. Ik heb de rest van de dag liggen slapen uit pure vermoeidheid. Ja, het leven van een scholier gaat waarlijk niet over rozen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten