22.2.11

Gezag enz

een minipleidooi over gezag en democratie in mijn *ahum* ideale samenleving.
nee volgens mij is dit ook niet mogelijk, maar daar neemt mijn filosofiedocent geen genoegen mee.
groetjes, @jenzel07

Gezag en democratie in mijn *ahum* ideale samenleving

In een ideale samenleving mag het gezag niet liggen bij één persoon. Er zijn genoeg voorbeelden van alleenheerschappijen waarbij het fout is gegaan, kijk maar naar het Midden-Oosten op dit moment. De mens is van nature uit op macht (status) en zal altijd een beetje vanuit eigenbelang handelen. Één iemand een volk laten regeren is gevaarlijk, een opstand zit namelijk in een klein hoekje. En de Franse Revolutie is niet voor niks geweest.
In Nederland hebben wij een totale democratie. Op papier een mooi concept, maar ook hier zitten minder positieve kanten aan. Als alle groeperingen inspraak hebben kan de democratie zichzelf tegenwerken. Laten we als voor de hand liggend voorbeeld de PVV nemen. Deze partij is gegroeid mede dankzij onze democratie, maar sluit ook bepaalde bevolkingsgroepen buiten, waardoor hun recht op spreken eigenlijk wordt ontnomen. Een totale democratie zal nooit op de perfecte samenleving uitlopen, het versterkt alleen de verschillen in opvattingen. Iedereen is een ‘beetje blij’, maar in de ideale samenleving streef ik naar ‘totale blijheid’.
De beste oplossing zou naar mijn mening zijn: een gulden middenweg. Mijn ideale samenleving zou geen totale democratie zijn, maar ook geen alleenheerschappij. De macht ligt wél bij het volk, maar alleen bij het gedeelte dat recht heeft van spreken (om uit te leggen hoe men bepaalt wie dit zijn, heb ik meer dan één A4-tje nodig). Ik hecht namelijk een grote waarde aan de wil van het volk. In Nederland gaat het prima zo, maar we moeten oppassen dat niet zomaar iedereen zich verkiesbaar kan stellen. We moeten zeker weten dat bijvoorbeeld een bepaalde politieke partij geen gevaar wordt voor de samenleving. Demos-cratos: de wil van het volk, maar we nemen geen risico’s.
Dus de macht ligt volledig bij (een groot deel van) het volk. Het volk wordt niet onderdrukt, is vrij om te handelen en vrij om zijn mening te uiten. Er bestaat een soort van rangorde, niet iedereen heeft het recht om zich te mengen in de regering, maar dit is naar mijn mening nodig om de democratie veilig te stellen. Vrijheid, blijheid en broederschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten